יום שלישי, 2 בנובמבר 2010

איך עובדים מנועי חיפוש באמת ?

בכדי להגיע לשליטה בתוצאות החיפוש, או לפחות לעסוק בטקטיקות הטובות ביותר במטרה לשלוט בהם, צריך להבין כיצד מנוע חיפוש עובד, מההתחלה ועד הסוף. בהרבה מקרים אני מופתע מנגד החוסר ידע שקיים בעולם על מנועי חיפוש כהליך לימודי בלתי נפרד של שיווק באינטרנט ואם אוכל לפרסם מאמר קצר זה כמו שצריך, אולי אצליח קצת לשנות את המצב הזה.


רשת אינטרגלקטית שמקושרת ביחד

בשביל שמנוע חיפוש יוכל להחזיר תוצאות לחיפוש מסויים הוא צריך שיהיה לו אינדקס גדול של דפים שממנו הוא בוחר מה להציג, כדי לבנות אינדקס כזה מנוע החיפוש משתמש ברובוט (Googlebot, Yahoo slurp, MSNbot) שסורק את האינטרנט ושומר עותקים שלו על כמות מאסיבית של כוננים קשיחים ושרתים שבבעלות החברה שמריצה את מנוע החיפוש. ככה מתאפשר למנוע החיפוש להגיע למצב שיש לו את כל האינטרנט שמור במטמון.


באיזה אופן סורקים הרובוטים את כל האינטרנט?

נסו לדמיין את האינטרנט כמו מיקום גאוגרפי. מקומות גאוגרפים יכולים להיות ממש רחוקים אחד מהשני אבל יש באפשרותנו להגיע ממקום אחד למקום אחר בעזרת הדרכים. האינטרנט פועל בצורה דומה, רק שכל האתרים באינטרנט מחוברים ע"י קישורים ולא כבישים.

הזחלן (רובוט) מגיע לאתר כלשהו, שם הוא מבצע את פעולות האינדוקס שלו והדף נשמר במטמון של מנוע החיפוש, לאחר שהזחלן סיים לבצע את זה הוא מתפצל דרך הקישורים שנמצאים באתר ונוחת בדפים שהדף הקודם קישר אליהם (אם היו 20 קישורים אז עכשיו מתוך אחד יש 20 זחלנים ב20 הדפים המקושרים).

ככה בדיוק הזחלן ממשיך לזחול דרך הקישורים של הדפים ולאנדקס אותם, בעזרת טכנולוגיה מתקדמת לכל מנוע חיפוש ישנו עותק של כל האינטרנט מאוחסן וככה הוא יודע מה להחזיר כשמתבצע חיפוש.


מה קורה בזמן החיפוש

כשאדם כלשהו מקליד חיפוש מסויים, המנוע צריך לבצע 3 מטלות:

   1. להחזיר את רשימת כל הדפים שקיים בהם ביטוי החיפוש.
   2. לארגן את תוצאות החיפוש לפי רלוונטיות, חשיבות וכו'...
   3. להגיש את התוצאות לגולש.

בפעם הבאה שתחפשו בגוגל, תוכלו לראות שהם מסוגלים לבצע את כל הפעולות האלו בעשירית שנייה. עובדה שלא מפסיקה להדהים אותי.


מה נחשב רלוונטי בשביל גוגל?

שאלה מסקרנת, אם הייתה לי את התשובה לשאלה הזו כנראה שהייתי מליונר. גוגל שומרים את האלגוריתם שלהם קרוב מאוד לחזה, האלגוריתם של גוגל הוא אחד הסודיים ביותר ואים טעם להתאמץ ולהשקיע בשביל לנסות לפענח אותו.

אבל יש מה לעשות, יש דברים נוספים שבעזרת לא מעט בדיקות וניסיויים ידוע שיש להם יכולת השפעה גדולה על תוצאות החיפוש.

תוכן איכותי - גוגל קורא את העמוד שאותו הוא סורק וברגע שמתבצע חיפוש הוא כביכול מנסה לתת "הערכה אנושית" של איכות ורלוונטיות התוכן לשאילתת החיפוש, הוא מבצע זאת בעזרת חיפוש מילות מפתח בוריאציות מסויימות במקומות מסויימים בכמות מסויימת ועוד הרבה... בקיצור, כשאתם כותבים תוכן תזכרו להפוך אותו לכמה שיותר קריא למנוע החיפוש.

קישורים נכנסים - קישורים, חוץ מזה שהם כמו כבישים לזחלנים, מהווים הצבעות אמון. חלק משמעותי מהאלגוריתם מבוסס על זה שאם אתר מקשר לאתר אחר, הוא כביכול ממליץ עליו. ובאמצעות ההמלצות האלו המנוע קובע עד כמה אותו אתר איכותי ורלוונטי לשאילתת חיפוש. כלומר אתר שעוסק בלוטרות מים ומקושר מהרבה אתרים שעוסקים בלוטרות מים אזי האתר הוא רציני ובעל תוכן איכותי שהגולש ירצה לגלוש בו אם הוא חיפש וריאציות של הביטוי "לוטרות מים".


זהו, לסיכום.

אני מקווה מאוד שהמאמר הקצר שלי הצליח להעשיר אתכם עוד טיפה בקשר לדרכי הפעולה של מנוע החיפוש והזחלנים שלהם. בכל מקרה תמיד תזכרו, המפתח למיקומים טובים הוא תמיד: תוכן טוב וקישורים איכותיים.

אם תצליחו להשיג את אלו שום דבר לא יוכל לעצור בעדכם, המשך יום נעים...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה